En doldis, föga uppskattad bland Stockholms arkitekter på sin tid, men som lämnade efter sig ett pärlband av storverk åt eftervärlden. Erik Josephson är arkitekten bakom Marketenteriet – en byggnad som skvallrar om hans känsla för kvalitet och omsorg om varje liten detalj.
Erik Josephson på 1890-talet
Erik Josephson (1864–1929) är en av nestorerna inom svensk militärarkitektur kring förra sekelskiftet. Hela regementsområdet KA 1 på Rindö är byggt efter hans typritningar, med byggnader som utmärks av genomgående gedigenhet och goda proportioner. Han månade om varje del av sina hus – från planlösning till minsta dörrvred. Många av kasernerna anses hålla en så pass hög arkitektonisk kvalitet att de klassas som byggnadsminnesmärken.
Karriär inom arméförvaltningen
Hans karriär inom arméförvaltningen startade efter att omfattande utredningar visat att de militära förläggningarna i landet var i behov av total förnyelse, samtidigt som kravet på nybyggnader hade skärpts ytterligare genom ökningen av värnplikten.
Ett första kontrakt med arméförvaltningen år 1890 gav Erik Josephson en deltidsanställning på sex veckor – men uppgifternas växande omfattning och hans skicklighet ledde ständigt till förlängningar av uppdraget. När han slutligen tog avsked kunde han se tillbaka på en 40-årig obruten tjänstgöringstid då han kom att rita ett fyrtiotal kasernanläggningar för regementen runt om i landet.
Anmäl intresse till Marketenteriet här.
Men Erik Josephson var samtidigt så mycket mer än sina kaserner. Trots att han var lite av en doldis och föga uppskattad bland Stockholms arkitekter räknas han idag som en framträdande stilhistorisk arkitekt. Några av hans mest betydande verk brukar räknas till Djurgårdsbron, Skandinaviska Bankens palats vid Gustaf Adolfs Torg och Handelsbankens huvudkontor vid Kungsträdgården.
Influerad av Arts and Crafts
Han rörde sig även i finrummen och har varit tongivande med byggnader som Villa Bikupan och Grand Hotel i Saltsjöbaden, som båda bär likheter med Marketenteriet. I arbetet med ombyggnationen till bostäder utgjorde balkongen på Villa Bikupan en inspirationskälla för de nya balkongerna i Marketenteriet, och utformningen av väggar i lägenheten som kallas Verandan – med fönster mellan bärande originalpelare – baseras på Eriks Josephsons fasad för Grand Hotels veranda.
Kännetecknande för Erik Josephson är hans förkärlek för det nationalromantiska som syns i många av hans verk. Han blev tidigt god vän med konstnären Carl Larsson som lärde honom teckna och introducerade honom till Arts and Crafts, en rörelse som förespråkade en genuin estetisk prägel i allt från byggnader till bruksföremål.
Dessa influenser tog sig inte minst uttryck i Marketenteriet som med sitt nationalromantiska formspråk blev en varm och inbjudande oas mitt bland regementsområdets strama putsarkitektur. En byggnad med omtanke om minsta detalj som vi nu fått äran att ta vidare på en ny resa – med en ny arkitekt vid rodret.
Intresserad av Marketenteriet? Du kan läsa mer om de tio lägenheterna och anmäla intresse på projektets hemsida
Marketenteriets södra fasad efter Josephsons ursprungliga ritningar. Inskannad ritning ur Fortifikationsverkets arkiv.